FAQ – Vanlige spørsmål

-Jeg vil gjerne bestille noe med min logo, men vet ikke om om logoen jeg har er god nok eller er i riktig filformat?
-Send oss det du har, gjerne en pdf-fil, et word-brevark, en god jpg-fil eller link til din web-side.  Selv om du sender oss en logo som er lavoppløselig eller «for dårlig», så får vi i alle fall et inntrykk av logo fargebruk og proporsjoner.  Under den videre prosessen, tar vi i felleskap stilling til om du skal fikse en bedre fil, om vi skal rentegne logoen eller om du skal sendes oos en trykksak/ brevark eller lignende for skanning.   Skal du likevel be «noen som vet mer» om logofilen, så be om at logoen er i høyest mulig kvalitet, gjerne vektorisert cdr eller ai/ eps-fil.

-Fraktfritt levert, hva betyr det?
-Vi belaster ikke våre kunder for vanlig frakt/ forsendelse til fastlands-Norge.   Vi sender på rimeligste måte med Tollpost Globe eller Posten, og varene leveres på ditt lager eller kontordøren din.  Dette gjelder bedrifter og organisasjoner med fast kontor- eller lageradresse i fastlandsnorge, og bare for ordreverdier over kr 500,-.

-Hva er leveringstiden?
Svaret varierer fra produkt til produkt.  Dessuten kan det variere litt innen samme produktkategori på grunn av sesongsvingninger, lagersituasjon etc.  Når vi gir et tilbud eller registrerer en ordre, vil det stå leveringstid på tilbudsdokumentet eller ordrebekreftelsen.
En del klistremerkeprodukter kan leveres på ganske kort tid, også ekspress.
Dersom du må ha produktene til en spesiell dato på grunn av et forestående arrangement, nevn dette når du ber om tilbud eller bestiller.
Normal leveringstid står forøvrig antydet under pristabellen på websidene.

-Hvordan ser trykket med min logo ut?
For klistremerker eller andre varer med trykk, brodering eller annen påføring av logo/ tekst, sender vi alltid en korrektur til kunden for godkjenning.  Denne sendes ofte som pdf-fil, fax og / eller i posten.  SJEKK KORREKTUREN NØYE.  Sjekk spesielt at alle telefonnumer, webadresser, emailadresser er riktig og at det ikke er skrivefeil.  Sjekk at trykkfargene er riktige.  Bekreft korrekturen på epost eller fax.   Vi starter ikke trykking før korrektur er godkjent av kunden.  Leveringstiden gjelder fra det tidspunkt når korrekturen er godkjent.

-Hvilke tillegg er det for å scanne inn logoen, klargjøre den og sette opp forslag til design/ tekst/  trykk etc?
Det er ingen tillegg for dette.  Vi har egne grafikere «in house» som klargjør logo, design, trykk, korrektur og filmer for deg.  Dog innenfor rimelighetens grenser. vi er ikke et design-byrå.  Den grafiske pre-press-prosessen starter når ordren er registrert.

-Dere har logoen vår, kan vi henvise til Tonjer Media når noen andre trenger vår logo?
Sorry, vi driver desverre ikke noen ekspedisjon av logofiler.  Våre filer er kun et internt verktøy i forbindelse med levering av reklameartikler, firmagaver og klistremerker med trykk.

-Kan vi få se prøver før vi bestiller?
Ja, normalt sender vi deg prøver på billige produkter sammen med tilbudet.  Litt mer kostbare produkter kan vi også sende deg prøver på, men de må returneres til oss.

-Selger dere på kreditt?
Ja.  Vi leverer normalt varer til kredittverdige, registrerte bedrifter og organisasjoner med faktura pr. 14 dager.  Se forøvrig våre salgsvilkår.

-Vi kjenner ikke dere, hvordan kan vi vite hvem dere er, hvor dere holder til og om dere er seriøse?
Du kan sjekke oss opp.  Tonjer Media as er etablert i 1987.   Vi holder til i Haugesund.  Daglig leder Jahn Tonjer har vært i bransjen i egen virksomhet siden 1985.  Vi er medlem av NBR -Norsk Bransjeforening for Reklameprodukter.   Spør oss gjerne om referansekunder.
Vårt foretaksnummer er NO 944 516 662 mva.

-Hvor kommer varene fra?  Har dere eget varelager og trykker på logoer/ tekst selv, eller er dere forhandler eller importør?
Svarer er produktavhengig og varierer.  Mye av våre vanligste produkter (som f.eks. de fleste selvklebende produkter, kulepenner og endel reklameartikler) lagerføres og trykkes her i Haugesund.  Andre produkter leveres fra norsk eller skandinavisk  produsent og trykkes/ graveres hos produsent eller hos oss.  Atter andre produkter produseres og trykkes/ broderes/ utformes i østen med utgangspunkt i grafisk matriell fra vår egen grafiske avdeling.

-Selger dere til privatpersoner?
Ja og nei.  Vi er innrettet for salg, service, garantibestemmelser og leveringsrutiner mot registrerte bedrifter og organisasjoner, altså juridiske enheter med foretaksnummer/ organisasjonsnummer.  Dette har førsteprioritet.  Når det er sagt, så vil vi også forsøke å betjene privatpersoner så langt det er mulig.

-Har dere forhandlere rundt om i landet?
Vi er primært en direkteleverandør og betjener kunder over hele Norge selv (fraktfritt levert).

-Kan vårt byrå/ trykkeri forhandle deres produkter?
Vi har noen videreforhandlere (reklamebyråer, designere og andre trykkerier) innen produktsegmentene «Tonjer Fyr» (lighter/ fyrstikker) og «Stick t’ tonjer.com» (klistremerker) og Stilo-penner (kulepenner med trykk).   Disse selger våre produkter i egen regi/ under eget navn uten salgsstøtte fra oss, leverer ferdig elektronisk materiell, og blir kreditert for dette.  Send oss en epost hvis du ønsker å bli videreforhandler for noen av disse produktene.

-Gir dere returprovisjoner til vårt byrå?
Nei!  Vi er primært direkteleverandør til sluttbedriften. Står ditt navn på fakturaen, er det du som er vår kunde og får vår oppmerksomhet!   Send dine ordre til oss, men bruk gjerne ditt reklamebyrå til utforming av ditt budskap i samsvar med din profil og dine idèer.  Gjerne i samråd med oss!  Og unn byrået en velfortjent timepris fremfor hemmelige returprovisjoner!

-Hva med repeat-ordre?  Får jeg rabatt ved neste gangs bestilling?
Vi har flate priser hvor vi ikke tar tilleggsbetalt for «prepress»-arbeid som oppsett, scanning, film, klisje  etc.  Normalt har vi derfor heller ingen repeat-ordre rabatt.   Her er det riktignok et par unntak; pakketape med trykk og klistremerker med komplekse stanseverktøy.

-Når skal dere svare på min henvendelse?
Alle henvendelser til oss skal besvares innen påfølgende arbeidsdag.  Enkle og kurrante forespørseler besvares normalt (ca 75 % av tilfellene) samme dag.   Selv om vi ikke klarer å gi deg et endelig svar/ tilbud/ tilbakemelding med en gang, vil du iallefall få en tilbakemelding på at dialogen er i gang, at vi arbeider med din sak.

Pantone fargekoder-Hva betyr Pantone/ PMS (Pantone Matching System) ?
Dette er et referansesystem for trykkfarge.   Har du en Pantonefarge/ PMS fargekode (f.eks. 185, som er en rødfarge) vet vi og andre i grafisk bransje nøyaktig hvilken rød-nyanse vi skal nærest opp til.  Vær oppmerksom på at en print fra skriveren eller visning på data-skjerm vil gi ulike resultater alt etter skjermen/ skriveres oppsett/ profil.  Når vi sjekker trykkfarger benytter vi spesialproduserte Pantone fargekart.

 

 

-Regnes sort for en trykkfarge?
Ja.  Har du f.eks. rød og sort logo, blir det 2 (to) trykkfarger, hvis bakgrunnsfargen er hvit.